Friday, July 20, 2012

MERENDAH DIRI



Jadilah umpama padi, semakin berisi semakin tunduk.  Jangan jadi seperti lalang, sentiasa menegak menongkat langit.  Oleh itu hindari diri dari tenggelam dalam kebanggaan dan kesombongan.  Bersihkanlah hati untuk jauhi sifat bangga dan sombong.


Sifat merendah diri boleh mengelak dari mencari kesalahan orang lain, agar terhindar daripada wujudnya sangkaan buruk dalam diri dan hati.  Memang dalam menjalani kehidupan ini, kita tidak lekang dari disangka buruk dan bersangka buruk.  Life is all about perception, which usually leads to labelling.  Selalu-selalulah ingatkan diri untuk berbaik sangka.  Kunci utamanya adalah dengan beristighfar dan selalu bertaubat.


Merendah diri akan menjadikan kita insan yang sentiasa bersyukur, mengakui kekurangan serta menginsafi diri.  Perasaan simpati dan akhrinya kasih akan dapat diwujudkan dalam diri.  Ingat pepatah Melayu, bila merenung bintang di langit, jangan lupakan rumput di bumi.  Paling penting, hargai kebaikan orang lain.  Ingat-ingatkanlah perbuatan baik orang pada kita dan perbuatan jahat kita pada orang.  Lupa-lupakanlah perbuatan baik kita pada orang dan perbuatan jahat orang pada kita.


No comments:

Post a Comment